Artikel 1.
Toepasselijkheid.
1. Deze algemene voorwaarden gelden voor alle offertes en contracten tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever.
2. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing verklaard in de offerte van de opdrachtnemer. De toepasselijkheid ervan kan niet terzijde worden geschoven bij de bevestiging van de opdracht door de opdrachtgever. Zelfs als de opdrachtgever bij de bevestiging van de opdracht zijn eigen algemene voorwaarden van toepassing verklaart of bepalingen van de algemene voorwaarden van de opdrachtnemer terzijde schuift, blijven de algemene voorwaarden van de opdrachtnemer volledig van toepassing.
3. In het geval dat er een conflict is tussen de bepalingen in de algemene voorwaarden en die in de overeenkomst, zullen de bepalingen van de overeenkomst voorrang hebben.
Artikel 2. Offerte.
1. Alle offertes zijn vrijblijvend, wat betekent dat de opdrachtnemer niet verplicht is deze te honoreren.
2. Een offerte is een ondeelbaar geheel en veertien dagen geldig na uitgifte, tenzij anders expliciet en schriftelijk overeengekomen.
3. Aanbiedingen zijn conform het bestek en/of de prijsaanvraag.
4. Prijzen in offertes zijn exclusief BTW, tenzij anders aangegeven.
5. Indien mogelijk, specificeert de offerte het geplande aanvangstijdstip van het werk.
6. De offerte verduidelijkt de prijs en de toegepaste prijsvormingsmethode: aanneming, richtprijs of regie.
a. Bij 'aanneming' komen partijen een vast bedrag overeen voor het werk.
b. 'Richtprijs' houdt in dat de opdrachtnemer een nauwkeurige kostenraming geeft.
c. 'Regie' betekent dat de opdrachtnemer een gedetailleerde opgave doet van prijsfactoren zoals uurtarief en materiaal- en hulpmiddelenprijzen per eenheid.
d. Een aanbetaling is vereist bij goedkeuring van de offerte.
e. De eerste aanbetaling is 50% van het offertebedrag bij goedkeuring.
f. De laatste factuur wordt verstrekt bij oplevering en moet binnen zeven dagen betaald zijn.
7. Indien er geen opdracht volgt, kunnen kosten voor voorbereiding en opstelling van de offerte in rekening worden gebracht, mits vooraf schriftelijk akkoord door de opdrachtgever.
Artikel 3
Totstandkoming van de Overeenkomst.
1. De overeenkomst komt tot stand door de acceptatie van de offerte door de opdrachtgever. Wijzigingen in de overeenkomst of afwijkingen van de algemene voorwaarden kunnen uitsluitend schriftelijk worden vastgelegd.
Artikel 4.
Prijswijziging.
1. De opdrachtnemer heeft het recht om de overeengekomen prijzen te verhogen. Dit mag alleen als het gemotiveerd is en voorafgaand aan de nog niet vervallen betalingstermijnen wordt medegedeeld. Een prijsverhoging moet het gevolg zijn van omstandigheden die na het sluiten van de overeenkomst zijn veranderd en zodanig zijn dat het onredelijk zou zijn om de opdrachtnemer aan de oorspronkelijke prijzen te binden.
Artikel 5.
Rechten en Verplichtingen: Opdrachtnemer.
1. De opdrachtnemer voert het werk uit conform de bepalingen van de overeenkomst. De werkzaamheden vinden plaats binnen de normale werktijden van de opdrachtnemer, tenzij anders is overeengekomen.
2. Bij de uitvoering van het werk houdt de opdrachtnemer rekening met het toepasselijke bestek dat van kracht is op het moment van uitvoering.
3. De opdrachtnemer zorgt ervoor dat het werk wordt uitgevoerd door bevoegde personen.
4. Indien de opdrachtnemer de opdrachtgever heeft gewaarschuwd voor een ondeugdelijke ondergrond en de opdrachtgever desondanks uitvoering eist, is de opdrachtnemer niet aansprakelijk voor de resultaten van het werk op deze ondergrond.
5. De opdrachtnemer zorgt voor stipte naleving van wettelijke verplichtingen met betrekking tot de afdracht van sociale premies en loonbelasting die samenhangen met het hem opgedragen werk.
Artikel 6.
Rechten en Verplichtingen: Opdrachtgever.
1. De opdrachtgever moet de opdrachtnemer de mogelijkheid bieden om het werk uit te voeren.
2. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het tijdig verstrekken van het complete bestek, de benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen en ontheffingen) en andere gegevens die nodig zijn voor het werk.
3. De opdrachtgever moet ervoor zorgen dat werkzaamheden en/of leveringen door derden, die niet tot het werk van de opdrachtnemer behoren, op tijd zijn uitgevoerd zodat ze de voortgang van het werk niet vertragen. Mocht er toch vertraging optreden, dan moet de opdrachtgever de opdrachtnemer hierover tijdig informeren.
4. Als de start van het werk is vertraagd door omstandigheden die voor rekening van de opdrachtgever komen, dient deze de daarmee samenhangende schade en kosten aan de opdrachtnemer te vergoeden.
5. Wanneer de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden waarvoor de opdrachtgever verantwoordelijk is, moet hij de daaruit voortvloeiende schade en kosten vergoeden.
6. De opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door gebreken in door hem verstrekte of vereiste materialen of hulpmiddelen. Indien deze gebreken kenbaar zijn voor de opdrachtnemer, dient hij de opdrachtgever te waarschuwen.
7. De opdrachtgever moet de aansluitmogelijkheden voor de benodigde nutsvoorzieningen voor het werk beschikbaar stellen. De kosten voor elektriciteit, gas, water en eventuele andere nutsvoorzieningen zijn voor zijn rekening.
8. De opdrachtgever moet de opdrachtnemer uitnodigen om aanwezig te zijn bij alle bouwvergaderingen die direct of indirect betrekking hebben op zijn werkzaamheden of de voortgang daarvan.
9. De opdrachtgever moet bouwvoorzieningen, waaronder steigervoorzieningen, beschikbaar stellen als deze aanwezig zijn op of bij het bouwwerk.
10. De opdrachtgever zorgt dat de toegangs- en aanvoerwegen zo zijn aangelegd en onderhouden dat materialen altijd in volle ladingen dicht bij het gebouw kunnen komen.
11. Het personeel van de opdrachtnemer mag vrij gebruikmaken van de beschikbare toiletten, schaftlokalen of kantines bij het werk.
12. De opdrachtgever zorgt dat de opzet en uitvoering van het werk zo zijn dat schade aan personen, eigendommen of het milieu zoveel mogelijk wordt voorkomen.
13. De opdrachtgever voorziet in de middelen voor het verzamelen van chemisch en bouwafval, indien aanwezig bij het bouwwerk.
14. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor orde en veiligheid op de werkplek en voor de conditie van de te gebruiken materialen en uitrusting die hij ter beschikking stelt.
15. De onder voorgaande leden genoemde verplichtingen geven de opdrachtgever geen recht op compensatie van de opdrachtnemer.
Artikel 7.
Meerwerk en Wijzigingen.
1. Meerwerk en wijzigingen in de omvang van het werk moeten worden verrekend, zelfs als ze niet schriftelijk zijn opgedragen.
Artikel 8.
Uitvoeringsduur, uitstel van oplevering
1. De termijn waarbinnen het werk opgeleverd moet zijn, wordt in de overeenkomst als volgt uitgedrukt:
a. ofwel in een aantal werkbare werkdagen;
b. ofwel in een aantal werkdagen, -weken of -maanden;
c. ofwel door een specifieke dag te benoemen.
2. Als een termijn is vastgesteld in werkbare dagen, worden werkdagen, of halve werkdagen, als onwerkbaar beschouwd wanneer er door omstandigheden buiten de verantwoordelijkheid van de opdrachtnemer niet kan worden gewerkt door het merendeel van de werknemers of machines voor ten minste vijf uur, respectievelijk twee uur.
3. Mocht de oplevering van het werk vallen op een dag die geen werkdag is, dan wordt de eerstvolgende werkdag als de afgesproken opleveringsdag beschouwd.
4. De termijn voor het opleveren van het werk kan door beide partijen worden verlengd. In geval van overmacht, omstandigheden die voor rekening van de opdrachtgever komen, of wijzigingen in het bestek of de uitvoering van het werk door of namens de opdrachtgever, kan niet van de opdrachtnemer worden verwacht dat het werk binnen de overeengekomen termijn wordt opgeleverd, en heeft hij recht op een verlenging van deze termijn.
Artikel 9.
Opneming en goedkeuring.
1. De opneming van het werk geschiedt op schriftelijke aanvraag van de opdrachtnemer aan de opdrachtgever, waarbij de opdrachtnemer aangeeft wanneer het werk naar zijn mening voltooid zal zijn.
2. De opneming vindt plaats zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen acht dagen na de in lid 1 genoemde dag. De datum en het tijdstip van opneming worden tijdig en indien mogelijk drie dagen van tevoren schriftelijk aan de opdrachtnemer medegedeeld.
3. Binnen acht dagen na de opneming wordt de opdrachtnemer geïnformeerd over de goedkeuring of afkeuring van het werk. Bij afkeuring worden de gebreken vermeld die de reden zijn voor het uitblijven van goedkeuring. Indien het werk wordt goedgekeurd, wordt de dag van verzending van deze mededeling als dag van goedkeuring beschouwd.
4. Een schriftelijke mededeling over de goedkeuring of afkeuring van het werk moet binnen acht dagen na opneming aan de opdrachtnemer worden verzonden. Indien dit niet gebeurt, wordt het werk geacht goedgekeurd te zijn.
5. Kleine gebreken die makkelijk voor de volgende betalingstermijn kunnen worden verholpen, zijn geen reden voor het onthouden van goedkeuring, mits ze het in gebruik nemen niet belemmeren. De opdrachtnemer moet deze gebreken zo snel mogelijk herstellen.
Artikel 10. Oplevering.
1. Indien partijen een opleveringsdatum hebben afgesproken, wordt het werk op die datum opgeleverd. Indien een vermoedelijke opleveringsdatum is overeengekomen, wordt het werk rond deze datum opgeleverd.
2. Het werk wordt beschouwd als opgeleverd wanneer het is goedgekeurd of wordt geacht goedgekeurd te zijn.
3. Het werk wordt goedgekeurd of wordt geacht goedgekeurd te zijn wanneer:
a. De opdrachtgever dit aan de aannemer mededeelt.
b. De opdrachtgever het object waarop het werk is uitgevoerd opnieuw in gebruik neemt, waarbij het in gebruik nemen van een deel van het werk betekent dat dit deel als opgeleverd wordt beschouwd.
Artikel 11.
Aansprakelijkheid en Overmacht
1. De opdrachtnemer kan zich beroepen op overmacht wanneer de uitvoering van het werk onmogelijk is door een oorzaak buiten zijn schuld en risicosfeer. In dat geval kan niet van hem worden verwacht dat hij het werk binnen de afgesproken termijn voltooit. Hij heeft dan recht op een verlenging van de termijn of kan besluiten de uitvoering van het werk te staken en de gemaakte kosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
2. Als de uitvoering van het werk onmogelijk wordt door een oorzaak die niet aan de opdrachtgever toegerekend kan worden (overmacht) en die ook niet in zijn risicosfeer ligt, dan mag hij het werk beëindigen en een vergoeding voor de door de opdrachtnemer gemaakte kosten eisen.
3. Onder overmacht vallen alle omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van de partijen en die de nakoming van de overeenkomst aanzienlijk bemoeilijken of onmogelijk maken, zoals: vertraagde levering van tijdig bestelde materialen, transportproblemen, mechanische en andere storingen die het bedrijf van de opdrachtnemer treffen, en ook zaken als misdaad, onlusten, brand, stakingen, uitsluiting, oproer, bezetting, natuurrampen, overstromingen, epidemieën of oorlog.
4. De partij die de overeenkomst niet kan nakomen, is verplicht alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de schade te beperken. Als deze maatregelen kosten met zich meebrengen, moeten deze door de andere partij worden vergoed.
Artikel 12. Zekerheid.
1. De opdrachtnemer mag bij het aangaan van de overeenkomst zekerheid verlangen van de opdrachtgever.
2. Na het aangaan van de overeenkomst kan de opdrachtnemer eveneens zekerheid verlangen, indien er gegronde redenen zijn om te vrezen dat de opdrachtgever zijn betalingsverplichtingen niet zal nakomen. In een dergelijk geval mag de opdrachtnemer, zolang de opdrachtgever weigert of niet in staat is om zekerheid te bieden, het werk onderbreken of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden, naar keuze van de opdrachtnemer.
3. Beide partijen hebben het recht om de overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk als ontbonden te beschouwen, indien de andere partij:
a. surseance van betaling aanvraagt;
b. failliet wordt verklaard.
Artikel 13. Betaling.
1. Betaling moet binnen 7 dagen na de factuurdatum plaatsvinden, op een door de opdrachtnemer aangegeven manier.
2. Na het verstrijken van de betalingstermijn is de opdrachtgever in gebreke. Vanaf het moment van in gebreke zijn, is de opdrachtgever de wettelijke handelsrente over het verschuldigde bedrag verschuldigd.
3. In het geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever, worden de vorderingen van de opdrachtnemer en de verplichtingen van de opdrachtgever jegens de opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar.
4. Betalingen door de opdrachtgever worden eerst aangewend ter voldoening van alle verschuldigde rente en kosten, en vervolgens ter voldoening van de facturen die het langst openstaan, zelfs als de opdrachtgever aangeeft dat de betaling betrekking heeft op een latere factuur.
5. Indien de opdrachtgever in gebreke blijft of in verzuim is bij het nakomen van een of meer van zijn verplichtingen, dan zijn alle redelijke kosten om buiten rechte voldoening te verkrijgen voor rekening van de opdrachtgever. Deze kosten bedragen ten minste 15% van het openstaande factuurbedrag.
6. Als de opdrachtnemer kan aantonen dat hij hogere kosten heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen deze ook voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 14.
Tussentijdse termijnen.
1. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, dient de betaling steeds te geschieden 7 dagen na de dag waarop de opdrachtnemer de termijnfactuur aan de opdrachtgever heeft verzonden.
2. Indien de opdrachtgever in gebreke blijft met de betaling van een termijn, is de opdrachtnemer gerechtigd het werk stil te leggen totdat de verschuldigde termijn is voldaan. Dit laat het recht van de opdrachtnemer op vergoeding van kosten, schade en interesten onverlet.
3. De opdrachtnemer dient binnen een redelijke termijn na oplevering de eindafrekening in te dienen. Deze bevat onder andere een specificatie van het meer- en minderwerk. De eindafrekening omvat alles wat de opdrachtnemer volgens de overeenkomst van de opdrachtgever te vorderen heeft. Eventueel reeds betaalde termijnen worden op de verschuldigde hoofdsom in mindering gebracht.
Artikel 15.
Auteursrecht en Intellectuele Eigendom.
1. Het auteursrecht en het intellectuele eigendomsrecht op door de opdrachtnemer geleverde materialen berusten bij de opdrachtnemer. Dit omvat alle verstrekte documenten, zoals offertes, readers, presentaties, hand-outs, rapporten, adviezen, ontwerpen, schetsen, tekeningen en software. Deze materialen zijn uitsluitend bedoeld voor gebruik door de opdrachtgever en mogen op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd, opnieuw geëxploiteerd of voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor ze ter beschikking zijn gesteld. Afwijkingen van deze bepalingen zijn alleen mogelijk als dit expliciet in de offerte is opgenomen.
Artikel 16.
Risico- en Eigendomsvoorbehoud.
1. De opdrachtnemer behoudt het eigendomsrecht van alle geleverde materialen, onderdelen of gereedschappen, voor zover deze nog niet zijn verwerkt.
2. Zodra materialen, onderdelen of gereedschappen - bestemd of nodig voor de uitvoering van de werkzaamheden - op de werklocatie of het bouwterrein zijn geleverd, ligt het risico van schade, van welke aard dan ook, bij de opdrachtgever. Dit omvat schade door diefstal, brand, waterschade en vandalisme. Een uitzondering wordt gemaakt indien de opdrachtgever kan bewijzen dat de schade, door welke oorzaak dan ook, het resultaat is van nalatigheid van de opdrachtnemer.
Artikel 17.
Aansprakelijkheid.
1. De opdrachtnemer wijst elke aansprakelijkheid voor gebreken in de geleverde diensten af, behalve als deze het resultaat zijn van opzet of ernstige nalatigheid.
2. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer zal nooit hoger zijn dan het bedrag van de factuur.
3. De opdrachtnemer zorgt voor een adequate aansprakelijkheidsverzekering. Een eventuele schadevergoeding zal nooit hoger zijn dan het maximale bedrag dat door deze verzekering wordt uitgekeerd.
4. De opdrachtnemer maakt aanspraak op alle wettelijke en contractuele verdedigingsmiddelen die zij kan gebruiken om haar eigen aansprakelijkheid tegenover de opdrachtgever te betwisten, ook ten behoeve van haar ondergeschikten en niet-ondergeschikten wiens handelingen haar wettelijk aansprakelijk zouden maken.
5. De opdrachtnemer is nooit aansprakelijk voor indirecte schade.
Artikel 18.
Persoonsregistratie
1. De persoonsgegevens van de opdrachtgever en eventuele andere betrokken personen, wiens opdracht door de opdrachtnemer is aanvaard, zullen in het klantenbestand worden opgenomen.
2. De opdrachtnemer bewaart zo min mogelijk persoonsgegevens en geen bijzondere gegevens.
3. De gegevens worden voor de kortst mogelijke termijn bewaard.
4. Zonder toestemming van de opdrachtgever verstrekt de opdrachtnemer geen persoonsgegevens aan derden, tenzij een wettelijk voorschrift dit vereist.
Artikel 19.
Toepasselijk recht.
1. Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Eventuele geschillen zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank in het arrondissement waar de opdrachtnemer gevestigd is. De opdrachtnemer heeft echter de vrijheid om het geschil voor te leggen aan een andere bevoegde rechter. Indien één of meerdere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden ongeldig worden verklaard door een gerechtelijke uitspraak, blijven alle overige bepalingen van kracht.
Artikel 20.
Versies.
1. De algemene voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van de opdrachtnemer. Ze worden op verzoek toegezonden en zijn te allen tijde raadpleegbaar door de opdrachtgever. De opdrachtgever is op de hoogte van de inhoud van de voorwaarden. De opdrachtnemer heeft het recht om een nieuwe versie van de voorwaarden te publiceren, welke van toepassing zal zijn op overeenkomsten gesloten na de datum van publicatie.